På Outdoorlinjen får man ikke ondt i hjernen
Vi møder en herlig flok elever og lærere fra Stokkebækskolens nye Outdoor-linje på deres første tur med overnatning, som skal foregå ved Klintholm strand. Eleverne har en lille pause, som de nyder – i høj sol – med septemberblå himmel i de skønneste omgivelser med udsigt til mark, skov og den smukke gamle Hesselagergård inde bag hegnet. Ind i mellem overdøves snak og latter af trafikstøj fra travle landbrugsmaskiner- men ellers summer det af glæde og god energi blandt de spredte grupper på græsset. Eleverne får en lille snack, mens snakken bl.a. går om, hvor mange kilo de hver især bærer i deres rygsæk – de har fuldstændig styr på, at belastningen skal afpasses efter den enkeltes kropsvægt.
Outdoor-linjen – et nyt tilbud
Gennem 2022 har en gruppe på 5 lærere grundigt forberedt Stokkebækskolens Outdoorlinje, som er et tilbud til alle kommunens elever på 7.-9. klassetrin. Hele 27 elever valgte linjen. Ud over de 10 elever, der hele tiden har gået på Stokkebækskolen, er der17 elever fra mange forskellige steder i kommunen – især Tved, Thurø, Svendborg by og Stenstrup.
Elever, der fra 7.-9. har lyst til at fordybe sig i en særlig måde at lære på har hidtil haft 3 særlige tilbud at vælge imellem: sportsklassen på Nymarkskolen, scienceklassen på Tåsingeskolen og verdenslinjen på Rantzausminde Skole – men nu er Outdoorlinjen på Stokkebækskolen også i fuld gang, og både elever og lærere ser ud til at være begejstrede.
Hvad siger eleverne
Når man spørger eleverne, er de meget enige om, at det er en god ide at have undervisning udenfor i stedet for inde i klasseværelset. Lærke, som tidligere gik på Tved Skole var ikke i tvivl, da hun havde hørt om Outdoorlinjen: “Min mor syntes, jeg skulle kigge på de andre linjer, men NEJ, det var bare Outdoorlinjen jeg skulle på”, og hendes veninde, Karla, der ligeledes kommer fra Tved Skole supplerer: “Når jeg er udenfor er det bare meget nice”. Nikolaj, som kommer fra Gudme fortæller, at han i forvejen er meget ude, fordi han ofte går på jagt med sin morfar, så han var heller ikke i tvivl, da han hørte om linjen.
“Jeg kan godt lide at være ude, og flere af mine venner synes også det var dejligt, og så var jeg klar” siger Noah fra Gudme.
De 4 elever mener, at det måske giver lidt mere lyst til at arbejde, end hvis man er indenfor, og de kan rigtigt godt lide modellen, hvor de har 2 linjedage om ugen, der giver mulighed for at komme ud på ture. De andre 3 dage i ugen har de traditionelt skema ligesom de andre 2 7.klasser på årgangen, men også der, går de ofte udenfor i timerne.
De kan næsten ikke komme i tanker, om noget der har været svært indtil nu – bortset fra Nikolaj: “Jeg havde sgu ikke regnet med, der kom så mange piger ind” – alle griner, og Noah siger, at han faktisk synes, at de i Outdoorklassen er mere sammen på tværs af drenge- og pigegrupper, end man er i andre klasser. Karla nævner, at det var lidt svært i begyndelsen på grund af vennerne fra Tved, der næsten alle tog til Nymarkskolen; “men jeg kendte jo Lærke’ – og så gik det fint alligevel”. Eleverne fortæller, at de har fået mange nye venner og et rigtig godt sammenhold på meget kort tid. I starten har det været nødvendigt med nogle fælles snakke i klassen om, at det er skole, også når man er udenfor – at det ikke bare er ét langt frikvarter. Det synes de går meget bedre nu.
Vi har gang i noget rigtig og noget vigtigt
Anne Katrine Vestergaard fortæller, at hun og kollegerne omkring klassen er overbevist om, at de værdier, der gennemsyrer det hele, er vigtige at give eleverne med videre: “Man bliver bedre til at passe på naturen, når man lærer om den”. Hun fortæller, at ideen om Outdoorlinjen udsprang af de gode erfaringer med at have udedage i coronatiden, og derfra er tingene vokset frem. Lærerne har i grove træk planlagt året ud fra deres overordnede mål. Hendes kollega Troels Boas Barlund fortæller, at han f.eks. har indrettet rækkefølgen af matematikemnerne, så alt det praktiske med at gå ud og måle og lign. ligger nu, mens de aktiviteter, der kræver computerbrug er planlagt til vinter. De er begge inde på, at det kræver noget ekstra af lærerne – lidt “ommøblering af deres lærerhjerner”, fordi undervisningen skal foregå på en anden måde. De føler sig dog godt hjulpet af, at 3 lærere har taget et kursus som friluftsintstruktører, før de startede klassen i august. Samtidig fortæller han, at lærerne har mange vilde ideer, som de ind i mellem må tøjle og sortere i, fordi økonomien sætter sine begræsninger. Troels nævner, at de i en vis grad asfalterer, mens de kører, men at lærerne også er enige om, at det er superspændende og motiverende for dem at finde nye måder at arbejde med eleverne på.
Det ser ud til, at de lykkes rigtig godt med opgaven, for da jeg spørger eleverne, om de kan anbefale linjen til andre, siger Lærke straks: “100 P” – og Nikolaj siger, at noget af det gode er, at man ikke får ondt i hjernen – og vi bliver afslutningsvis enige om, at den måske ligefrem vokser.
Artiklen er udgivet i Månedsavisen, Udgave Oktober 2022